Analiza kolorystyczna: trzy podtypy letnie, opis i różnice


Pozornie tylko jest łatwo rozpoznać Lato, w praktyce często się okazuje, że szukamy wszędzie dookoła, tylko nie wśród barw przygaszonych i chłodnych. 
Nie szukając daleko - Angelina do dziś dla niektórych jest wszystkim: Jesienią, Zimą, tylko nie Latem. Jest piękna, owszem. Jak wiele przedstawicielek typu letniego.
W systemie 12 typów mamy do dyspozycji trzy różne Lata: Jasne, Zgaszone i Chłodne. 

Podział ten wynikł stąd, że w podstawowym podziale na 4 typy wg pór roku, Lato określane było właśnie takimi przymiotnikami. I jeśli u którejś szarawej istoty wyraźnie było widać np. naturalne przygaszenie barw, ale ich temperatura niekoniecznie była niska, no to był problem. 
Dlatego te główne cechy stały się nazwami dla trzech podtypów letnich. 

W systemie 16 typów kolorystycznych jest podobny podział, jednak rozróżnia się dwa różne Zgaszone Lata: tzw. Soft Summer Light i Soft Summer Deep, czyli - mówiąc potocznie - jaśniejszą i ciemniejszą wersję tego typu. Taka ciekawostka. W moim odczuciu nie wpływa to istotnie na wynik analizy, bo palety obu tych Zgaszonych Lat są praktycznie takie same - ot, jaśniejsze Soft Summer częściej powinno nosić stylizacje oparte na jaśniejszych odcieniach i odwrotnie, ciemniejsze Soft Summer może nosić więcej nieco ciemniejszych - choć nadal przygaszonych i chłodnych - kolorów ze swojej palety.

Od strony biochemicznej
Tutaj nie będzie łatwo. Najtrafniej jest określić wszystkie Lata jako te kolorystyki, w których jest ogólnie brak lub naprawdę bardzo mało pigmentów w kolorze brązowym oraz czerwonym. Dlaczego? Bo te są zarezerwowane dla innego przygaszonego typu - dla Jesieni.
Poza tym - pełna dowolność, zarówno żółta feomelanina jak i czarna eumelanina występują w niemal dowolnej konfiguracji. Od kolorystyki bardzo jasnej, pozbawionej czerwonego pigmentu aż po dość ciemną, z niewielką ilością lub brakiem żółtej feomelaniny. 

Co je wszystkie łączy to fakt, że nawet w przypadku Soft Summer Deep nie ma mowy o naprawdę dużych ilościach ciemnych pigmentów - są co najwyżej średnio nasycone, zawsze dając efekt transparentności, szarości, przygaszenia. 

Jasne Lato



Ten typ można najprościej określić jako "namalowany najmniejszą, minimalną ilością barwnika żółtego z jeszcze mniejszą odrobiną czarnego". Weźcie akwarele i rozwodnijcie je tak, aby ledwo widać było kolor - o to chodzi.
Delikatne, jasne brwi, naturalnie jasne lub szare rzęsy i co najwyżej ciemnoblond włosy, często przetykane jasnym złotem - te cechy odróżniają Jasne Lato od jego typu siostrzanego, a więc Jasnej Wiosny, która jest "namalowana" dużą ilością żółtej feomelaniny bez dodatku czarnej eumelaniny, co daje efekt nasycenia, słonecznej kolorystyki.
Z tej samej przyczyny Jasne Lata zwykle mają największy problem z opalaniem się - mając do dyspozycji tak mało melanin, przeważnie kończy się na poparzeniach. Jasne Wiosny mają nieco więcej szczęścia w tym temacie - nie opalają się łatwo, ale "ozłacają się" uzyskując delikatną opaleniznę.

Podobnie jak siostrzana Jasna Wiosna, Jasne Lato bardzo źle prezentuje się w barwach ciemnych, ciężkich, burych, jak również w kontrastowych zestawieniach kolorystycznych. Dlatego w palecie kolorów polecanych dla Jasnego Lata przeważają pastele, a więc kolory bardzo jasne, z dużą dozą bieli i o niezbyt wysokiej temperaturze. Flagowymi kolorami z palety jasnego lata są: gołębie błękity, jasne, perłowe szarości, lawendowe odcienie fioletu czy Rose Quartz i Serenity, a więc kolory wybrane przez Pantone jako barwa roku 2016. Jasnymi Latami są m.in.: Heather Locklear, Naomi Watts czy Peta Wilson.

Zgaszone Lato




Jak już gdzieś kiedyś wspomniałam, w tym typie kolorystycznym nie chodzi zupełnie o nic konkretnego ;) Na potrzeby tego wpisu możemy jednak spróbować doprecyzować to "zupełnie nic" do stwierdzenia, że jest to - owszem - misz-masz różnych rodzajów pigmentów (może jedynie bez znaczącego udziału czerwonej melaniny trójchromowej), ale jednak utrzymany w chłodnej tonacji i bez wyraźnej przewagi ciemnych eumelanin. 
Przedstawicielki tego typu kolorystycznego są prawdopodobnie najczęściej farbującymi włosy osobami, które ten naturalny kolor swoich włosów określają mianem „mysiego” czy też „nijakiego”. W istocie jest to mieszanina niewielkiej ilości pigmentów w niemal wszystkich odcieniach, poza czerwoną melaniną trójchromową, co niekiedy daje ciekawy efekt prawie zielonkawej poświaty (efekt wymieszania czerni z żółcią). 
Fakt, że kolorystyka Zgaszonego Lata została namalowana wieloma kolorami pigmentów z wyjątkiem czerwonej melaniny trójchromowej czy też dużych ilości brązowych melanin odróżnia ten typ od jego siostrzanego typu: Zgaszonej Jesieni o równie przygaszonych, ale cieplejszych naturalnych barwach. Wspomniana wyżej mieszanka pigmentów nie jest w tym przypadku więc zdominowana przez ciepłe, żółtawo-czerwone feomelaniny. Niewielka domieszka brązowej i czarnej eumelaniny powoduje, że jest to kolorystyka nieco tylko ciemniejsza niż w przypadku JasnegoLata.
Zgaszone Lata prezentują się najlepiej w tych wszystkich trudnych kolorach, które gaszą urodę innych typów, jak np. neutralny beż, brudny róż, odcienie dżinsowe, szarości, czy szarawe zielenie wojskowe. Są to bardzo trudne kolory - jednocześnie zgaszone i dość chłodne, które na każdym innym typie kolorystycznym wyglądają nieciekawie.

Słynne Zgaszone Lata to m.in.: Harrison Ford, Angelina Jolie czy Sarah Jessica-Parker.

Chłodne Lato




Chłodne Lato bardzo często mylone jest z typem zimowym, z uwagi na dość ciemne naturalne włosy, których kolor jednak nigdy nie jest nasycony lecz sprawia wrażenie rozwodnionego, rozmytego, lekko transparentnego w porównaniu z prawdziwie czarnymi włosami, np. azjatyckimi. Najważniejszą cechą tego typu jest niemal zupełny brak odcieni ciepłych we włosach oczach i skórze – co wynika z braku lub bardzo niewielkiej ilości pigmentu feomelaniny w kolorze żółtym. Często natomiast spotyka się Chłodne Lata posiadające jedynie niewielkie ilości eumelaniny brązowej czy brunatnej. U tego typu nie występuje melanina trójchromowa, ani feomelanina w kolorze pomarańczowym, co odróżnia go od wcześniej wymienionego Zgaszonego Lata, u którego spotykane są niekiedy ciepłe refleksy we włosach.
Z tych powodów Chłodne Lato zaprezentuje się najlepiej w odcieniach chłodnych i jednocześnie niezbyt intensywnych, takich jak przygaszone błękity, wszelkie odcienie achromatyczne, chłodne fiolety i zielenie oraz przygaszone odcienie różu. Natomiast w pierwszej kolejności powinno unikać kolorów ciepłych, ciemnych i nasyconych, takich jak np. odcienie musztardowe, oranżowe, brązy kasztanowe, ciepłe zielenie oliwkowe czy intensywne odcienie czerwieni (strażacka, ognista).
Znanymi Chłodnymi Latami są m.in.: Jessica Biel, Denise Richards, Emily Blunt.



Chętnych zapraszam na analizę do mnie: a.galiszkiewicz@gmail.com

A jeśli zastanawiacie się nad tym, jak dobrać dodatki do swojego typu kolorystycznego, wspominam też o tym w swoich analizach. Nawiasem mówiąc, to nie jest trudne. Znając główne cechy swojego typu, łatwo jest tak dobrać kolor materiału, jego wykończenie czy nawet wielkość, aby wszystko grało. Zobaczcie zegarki adriatica i poćwiczcie na nich. :)
Znalazłam tam co najmniej kilka, które świetnie by grały z typami letnimi.

Pozdrawiam serdecznie,
Arsenic

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 Arsenic - naturalnie z przekorą , Blogger