Analiza kolorystyczna: trzy podtypy Jesieni. Co je łączy? Czym się różnią? Jak je rozpoznać?


W poprzednim wpisie z tego cyklu, omawiającym podtypy Zimy, wspomniałam, że nie ma chyba bardziej różnorodnego typu kolorystycznego od Jesieni. Cóż, sprawdzimy to dzisiaj. Zajrzymy Jesieniom głęboko w oczy, przeanalizujemy rodzaje pigmentów występujące w ich skórze i włosach w zależności od podtypu, dobierzemy współgrające kolory i sprawdzimy również jakie są ich siostrzane typy.

Czy wiecie, skąd w ogóle wziął się podział na trzy różne podtypy Jesieni (Zimy, Wiosny i Lata też... )? Otóż naturalne kolory każdego z czterech głównych typów kolorystycznych można bardzo konkretnie określić i w tym podstawowym systemie Jesień ma kolorystykę jednocześnie: zgaszoną, ciepłą i ciemną. Wyobraźcie sobie taki kolor. Jaki to mógłby być, ze znanych Wam? Mnie przyszedł od razu na myśl brąz, który wręcz idealnie spełnia wszystkie te trzy warunki, prawda? Jest jednocześnie kolorem przygaszonym (bo jaskrawą, nasyconą odmianą brązu jest pomarańczowy), w sposób oczywisty przeważnie ciepłym, bo nawet najchłodniejsze brązy muszą zawierać w sobie odrobinę pomarańczowego pigmentu aby nie stać się szarością; jest również przeważnie postrzegany jako kolor z gamy tych ciemniejszych. 
Ale, no właśnie, odcieni brązu jest mnóstwo - od tych szarawych, "ledwie ciepłych", poprzez rude, ciężkie i kasztanowe aż po naprawdę ciemne gorzkie czekolady i mielone kawy. Stąd, w systemie 12 typów kolorystycznych, istnieje podział na trzy podtypy jesienne, u których dominuje jedna z wyżej wymienionych cech. 

Są więc Jesienie "ledwo ciepłe" czyli Zgaszone; rude czyli Ciepłe oraz Ciemne, te od gorzkiej czekolady, zamiennie zwane również Głębokimi. I powtarzam cierpliwie, do znudzenia: to, że dana osoba została sklasyfikowana jako Ciepła Jesień NIE oznacza, że jej kolorystyka składa się wyłącznie z ciepłych pigmentów. Oznacza to, że taka osoba ma kolory ciepłe, zgaszone i ciemne, tylko te dwie ostatnie cechy nie są aż tak dominujące. A co za tym idzie, NIE oznacza to, iż Ciepła Jesień może świetnie wyglądać w każdym ciepłym kolorze, z absolutnie całego spektrum barw. Będzie wyglądała dobrze w tych kolorach, spośród wszystkich ciepłych, zgaszonych i ciemnych, które są najcieplejsze. Kolor żonkilowy nie jest zgaszony ani ciemny, choć jest zdecydowanie ciepły. Będzie zgrzytał na rudej i piegowatej Dowbor. Analogicznie mają się sprawy ze wszystkimi podtypami w systemie 12 typów kolorystycznych. Pamiętajcie o tym dobierając kolory - główny podział na 4 typy nie jest taki zły, nie należy w zupełności odrzucać tej wiedzy. Warto wiedzieć, z czego wynikają kolejne podziały. To co, gotowi rozebrać wszystkie trzy typy jesienne na części pierwsze?

Ciepła Jesień



Skoro zaczęłam od Dowbor, to niech już tak leci. Ruda, piegowata marchewa o zielonych lub piwnych oczach to jeden z bardziej rozpoznawalnych stereotypów w analizie kolorystycznej. Każdy potrafi takiej osobie doradzić właściwe kolory. Nigdy nie zapomnę, jak w wieku 10 lat z pełną powagą tłumaczyłam swojej rudej koleżance, że powinna nosić kolory ziemi. Zresztą, całe podwórko jej to powtarzało, a ta się wzięła i któregoś dnia przefarbowała na czarno. Cóż, czerń podobno jest lubiana przez osoby uparte ;)
Najważniejszą cechę tego typu kolorystycznego określa wysoka temperatura naturalnej kolorystyki. Oznacza to, że włosy, cera i oczy takiej osoby zawierają duże ilości żółto-pomarańczowego pigmentu feomelaniny oraz intensywnie czerwoną melaninę trójchromową, przemieszaną z brązową i – w znacznie mniejszym stopniu – czarną eumelaniną. Daje to w efekcie często tak charakterystyczne dla tego typu ciemnorude włosy, a także złocistobrązowe piegi.
Siostrzanym typem jest dla niej Ciepła Wiosna, u której również znaleźć można przede wszystkim ciepłe pigmenty, ale głównie w postaci żółtej i czerwonej feomelaniny w bardzo dużych ilościach, bez domieszek ciemnych eumelanin. Nie jestem więc fanką tak swobodnie rzucanych stwierdzeń, że wobec tego te dwie "siostry kolorystyczne" mogą sobie pożyczać ciuchy i nadal będą wyglądały świetnie. Mają dużo czerwonego i żółtego pigmentu we włosach, skórze i oczach, ale poza tym różni je wszystko - Jesień pozostanie ciemna i przygaszona a Wiosna jasna i czysta. O ile Ciepła Wiosna wymiata nosząc sukienkę w kolorze ognistego oranżu, tak u Ciepłej Jesieni ten kolor może ewentualnie - i też nie zawsze - sprawdzić się jako ekstrawagancki dodatek do brązów i zgniłych zieleni, np. jako lakier do paznokci lub buty. Tak czysty i jasny kolor nie podkreśli jej pysznych, rudych włosów, ale właśnie sprawi, że będą się wydawały ciemniejsze, bardziej bure, a cera jeszcze bledsza niż zwykle, a przecież kompletnie nie o to chodzi w analizie.
Po więcej inspiracji makijażowych i ubraniowych zapraszam na mój Pinterest, gdzie stworzyłam dwanaście tablic ze zdjęciami dla każdego typu kolorystycznego. Często aktualizuję je o wykonane przeze mnie sety ubrań. Poniżej Ciepła Jesień:



Ciemna (Głęboka) Jesień



Poruszając temat analizy kolorystycznej w rozmowach z krewnymi i znajomymi Królika nadal spotykam się z twardo zakorzenionym jak perz stereotypem, że jak "ciemne włosy i oczy to na pewno Zima". A przecież kolory ciemne mogą być zarówno czyste jak i przygaszone; ciepłe lub chłodne, prawda? Przy czym, znając możliwości i ograniczenia, jakie wynikają z podstaw biochemicznych w analizie, wiemy że kolorystyki ciemne i jednocześnie ciepłe (Głęboka Jesień) charakteryzują się jednocześnie mniejszym lub większym stopniem przygaszenia naturalnych barw. Dlaczego? Istotą różnicy pomiędzy ciemnymi kolorystykami siostrzanymi jest odcień występujących u nich pigmentów. U Ciemnej Jesieni podstawą kolorystyki jest występowanie dużych ilości brązowej i brunatnej eumelaniny, dodatkowo przyciemnionej czarną eumelaniną. Często zdarza się też dodatek czerwonej melaniny trójchromowej, a także żółto-pomarańczowej feomelaniny, która manifestuje się w opaleniźnie. Taka mieszanka pigmentów nie tylko daje wrażenie ciepła (w porównaniu z typem zimowym), ale również przygaszenia, niskiej intensywności kolorów. U siostrzanej Ciemnej Zimy natomiast najczęściej występuje duża ilość czarnej lub brunatnej eumelaniny, już bez domieszek innych pigmentów, co daje efekt nie tylko chłodu ale także czystości, wysokiej intensywności kolorów. 
Flagowymi kolorami w palecie Głębokiej Jesieni są wszystkie ciemne, czekoladowe brązy, jak również głębokie fiolety: oberżynowy, śliwkowy, jagodowy. Ten typ pięknie prezentuje się również w czerwieniach takich jak: bordo, burgund, czerwień żelazowa, buraczkowy. Z zieleni wybieramy w pierwszej kolejności odcienie ciemne i ciepłe, jak np.: zieleń butelkowa, ciemna oliwka, militarna zieleń. Ten typ powinien zdecydowanie unikać odcieni jasnych – zarówno w garderobie jak i makijażu. Nie sprawdzą się na niej więc pastele, kolory blade a także chłodne.  Poniżej tablica z inspiracjami makijażowymi i ubraniowymi dla tego typu:





Zgaszona Jesień



Ta najtrudniejsza do zrozumienia, z tego co się zorientowałam. Spójrzcie tylko - jak ta delikatna kolorystyka się ma do płomiennie rudej Ciepłej Jesieni czy południowo żywiołowej Głębokiej Jesieni? Główną cechą wybijającą się na pierwszy plan u tego typu jest naturalnie niska chromatyczność naturalnych barw włosów, skóry i oczu. Oznacza to, że u takiej osoby występuje mieszanka różnych rodzajów pigmentów, co razem nie daje efektu intensywności, czystości koloru. Jednak w naturalnej kolorystyce takiej osoby delikatnie przeważają kolory ciepłe, a więc zawierające pigmenty o ciepłym kolorycie (żółta i czerwonawa feomelanina, brązowa eumelanina). Żaden z tych pigmentów jednak nie dominuje, co odróżnia ten typ od Ciepłej Jesieni, charakteryzującej się występowaniem ciepłych pigmentów w dużych ilościach. U tego typu kolorystycznego spotkać można najczęściej przedziwne mieszanki kolorystyczne w tęczówkach oczu. Przewaga ciepłych i ciemnych pigmentów jednak przejawia się zwykle jako złote, piwne, brązowe plamki na niebieskiej czy zielonej tęczówce lub takiż pierścień wokół źrenicy. Często też spotyka się po prostu oczy piwne czy szaro-brązowe. 
Naturalnie cieplejsze kolory Zgaszonej Jesieni odróżniają ten typ od siostrzanego typu – Zgaszonego Lata, charakteryzującego się również mieszaniną różnych pigmentów, ale z przewagą tych o chłodnych odcieniach. W tym przypadku może być od razu widoczne, że kolorystyka danej osoby jest przygaszona i dość ciepła, ale trudno określić ją jednoznacznie jako ciemną (głęboką). Tymczasem ten atrybut jest wspólny dla wszystkich trzech typów jesiennych, przy czym u każdego ujawnia się on w innym natężeniu. W przypadku zgaszonej jesieni istotne jest to, aby stylizacje oparte na barwach zgaszonych i ciepłych nie były jednocześnie zbyt jasne, pastelowe. Odpada więc szarość, mleczny róż czy jasna mięta. Jest to kolejna cecha odróżniająca ten typ od siostrzanego zgaszonego lata, które lepiej prezentuje się w jaśniejszych, choć równie przygaszonych kolorach.
Flagowymi kolorami w palecie Zgaszonej Jesieni są:orzechowy brąz, zieleń zgniła, oberżyna, śliwkowy, miodowy, piaskowy, złoty, jasny beż, zieleń groszkowa, łososiowy róż. Największą zbrodnią kolorystyczną na Zgaszonej Jesieni jest pomadka w odcieniu fuksji. Niestety, zbrodnia dość często spotykana. Zapraszam na Pinterest, jeśli ciekawi Was jakie w takim razie kolory pomadek pasują do tego typu:
 
Obserwuj tablicę Analiza kolorystyczna: Zgaszona Jesień należącą do użytkownika Arsenic.


Myślę, że te moje tablice na Pintereście dają naprawdę całkiem niezłe pojęcie o różnicach pomiędzy konkretnymi typami kolorystycznymi. Warto tam zerkać czasami, bo ja wciąż je aktualizuję, w wolnej chwili tworząc stylizacje dla każdego typu. 

Chętnych zapraszam na analizę do mnie: a.galiszkiewicz@gmail.com

Pozdrawiam serdecznie,
Arsenic

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 Arsenic - naturalnie z przekorą , Blogger